Jdi na obsah Jdi na menu
 


Řečový vývoj dítěte

Vývoj řeči – věk

  • Dítě o sobě často hovoří ve třetí osobě jednotného čísla (i přesto, že zná své jméno) – 2 roky
  • Dítě pojmenuje předměty denní potřeby, časové pojmy (den, noc) – 3 roky
  • Dítě používá víceslovné věty – 3-4 roky
  • Dítě neakceptuje gramatické výjimky mateřského jazyka (lev-dej mi lefa) – od 4 roků
  • Dítě začíná chápat otázky „proč?“ a „kdy?“ – 3,5 roku
  • Dítě zná své jméno, jméno sourozence, kamaráda – 3 roky

Období fyziologických obtíží v řeči – zvýšené nebezpečí vzniku koktavosti

  • Dítě tvoří gramaticky správné věty, vzácně používá některé spojky a předložky, tzv. druhý věk otázek „PROČ?“ – 5 let
  • Dítě začíná tvořit všeobecné pojmy – přechod na druhosignální úroveň
  • Dítě ovládá 1000 slov, řeč dítěte se blíží normě (její gramatická stránka) – 4 roky
  • Dítě dokáže tvořit protiklady i podřadicí souvětí, krátké básničky říká zpaměti       4,5 – 5 let
  • Dítě má ještě problémy s artikulací a fonematickou diferenciací, slovní zásoba roste, obsah slov se zpřesňuje – 6 let
  • Verbální projev dítěte by měl být po gramatické stránce správný – 5-6 let
  • Verbální projev dítěte by měl obsahovat všechny slovní druhy, dítě přesněji identifikuje barvy, v artikulaci mohou přetrvávat některé nesprávnosti – 5-6 let
  • Dítě ovládá 1500 – 2000 slov (ten, ta, to nahrazuje skutečnými názvy osob, zvířat a věcí)
  •  
  • Dítě správně reprodukuje dlouhou větu, kratší příběh bez pomocných otázek –       5-6 let
  • Dítě dokáže vysvětlit, na co používáme předměty denní potřeby, patrný ústup fyziologické dyslalie, přetrvává sigmatismus a rotacismus, začíná se dokončovat proces fonematické diferenciace – 6-7 let
  • Dítě ovládá 2500-3000 slov – 6 let
  • Fenomény dnešní doby u dětí předškolního věku:
  • Společnost

  • Přehlcenou technikou
  • Dysfunkce
  • Agrese
  • Snižování autority pedagoga
  • Přehnaná komercionální výchova (značky, tablety)
  • Chybně se vysvětlují práva dětí
  • Svéhlavost v nízkých věkových skupinách dětí
  • Volná výchova na podporu osobnosti („moudrý internet“)
  • Zásady společenského chování se vytrácí
  • Dezinformace z veřejně sdělovacích prostředků – „volnomyšlenkářství“
  • Rodina

  • Chybí sociální kontakt v rodině
  • Negativismus ke generačním vzorům
  • Absence pravidelného režimu a opakování situací
  • Smrkání
  • Vlhčené ubrousky – oslabení imunity
  • Kočárky směrované ven – chybí kontakt s matkou
  • Kašovitá strava
  • Chybí oční kontakt
  • Důslednost
  • V rodinách se málo mluví
  • Absence pochval
  • Dítě emocionálně vydírá rodiče
  • Chybí mantinely výchovy
  • Špatné stravovací návyky
  • Sebeobsluha – přehnaná péče rodičů
  • Řeč

  • Neumí zpracovat informace
  • Malá slovní zásoba
  • Vázne vyjadřování
  • Nedostatečné sluchové vnímání
  • Nedostatky v oblasti dechu, fonace
  • Nesprávná x vadná výslovnost
  • Bilingvismus (funkční)
  • Emoce

  • Nízký stresový práh
  • Zákazy
  • Absence pochval, agrese
  • USNADNĚNÍ KOMUNIKACE DÍTĚTI
  • Kognitivní ulehčení vázané na expresi a impresi
  • omezené kladení otázek
  • neklást otázky vyžadující odůvodňování
  • neočekávat komplexní odpovědi a líčení
  • akceptovat eventuálně odpovědi ano-ne
  • neodporovat, nevyvolávat protiargumentace
  • při komunikaci s dítětem užívat jednoduchý syntax
  • Časové ulehčení
  • zpomalení mluvy
  • časté pauzy v řeči
  • vyčkat odpověď dítěte, nechat mu čas na rozmyšlení
  • Utvrzení ve vztahu
  • neodporovat, abychom nedali najevo odmítání
  • obrácení pozornosti k obsahu a komentování výpovědi
  • ukázat dítěti, že ho akceptujeme nezávisle na jeho řečovém projevu